نماز کلید بهشت
راهكار هاي جذب دانش آموزان به نماز جماعت در مدارس
|
-تکریم وشخصیت دادن به دانش آموزان |
- ایجادرفتار دوستانه برای شرکت در نماز و نبود زور و اجبار |
|
-نشاط آفرینی فرهنگی و اعتقادی و خود باوری در دانش آموزان |
ایجاد سرویس های بهداشتی مجهز در مدارس |
|
-ایجاد رابطه قوی دینی بین معلم و دانش آموز |
-رفتار و کردار عملی کادر مدرسه |
|
-داشتن نمازخانه جذاب و عالی و استفاده از رنگ های دلپذیر |
-داشتن کتابخانه غنی با کتاب های سودمند در خصوص نماز |
|
باز گو نمودن اهمیت و ضرورت نماز به اولیا دانش آموزان |
-نام گذاری کلاس ها و گرو هها با آثار نماز |
|
-اجرای مسابقات مختلف در خصوص نماز و اهدا جوایز به دانش آموزان برتر |
-پخش صدای اذان در آموزشگاه به هنگام اوقات شرعی با بلندگو |
|
-داشتن دوستان دینی در مدرسه |
-ورود دانش آموزان به نماز خانه با اسقبال صورت گیرد(پخش گلاب) |
|
-شرکت معلمین ،مدیر،معاون، در کنار دانش آموزان در نماز جماعت |
-حضور مرتب و همیشگی کادر مدرسه در نماز |
|
-برگزاری نمایشگاه در خصوص نماز از آثار دانش آموزان |
-برگزار ی کلاس های ضمن خدمت برای عوامل اجرایی آموزشگاه |
|
-توزیع کتب دینی و اخلاقی ساده |
-برگزاری همایش برای همکاران در خصوص نماز |
|
-معرفی دانش آموزان نماز گزار و تشویق آنان در حضور دیگران |
-تشویق به موقع همکاران موفق در مورد نماز |
|
-دادن هدیه به هنگام نماز به دانش آموزان |
-استفاده از رنگهای آرامش بخش در تزینات نما خانه |
|
-استفاده از دانش آموزان خوش صدا برای اذان و …. |
-استشمام بوی عطر و گلاب و نورپردازی جالب نمازخانه |
|
- پخش فیلم های آموزنده در آموزشگاه در خصوص نماز |
-اجرای برنامه های متنوع در بین نماز (نمایش،سرودو…) |
|
-ارتباط مستمر با مساجد و نماز جمعه |
-شرکت هفتگی یا ماهانه اولیا در نماز جماعت مدرسه |
|
-بیان احادیث شیوا وبلیغ در خصوص نماز |
-شرکت هفتگی یا ماهانه مسئولین اداری در نماز جماعت مدرسه |
|
-استفاده از روحانیون جوان و شاداب و تاثیر گذار |
-هم خوانی سوره های نماز در مراسم آغازین یا آغاز همایش ها و برنا مه های آموزشگاه |
|
-داشتن سخنرانی کوتاه و مفید دربین نماز ها |
-پیروی از اصل مجاورت (وجود کتابخانه و نوار خانه ویا دفتر آموزشگاه در کنار نماز خانه) |
|
-اقامه نماز در منزل توسط والدین |
-ایجاد احساس خوشایند در دانش آموز در پایان هر نماز |
|
-برگزاری همایش نماز برای دانش آموزان |
-به کار گیری شیو های جذاب در برپایی نماز جماعت آموزشگاه |
|
-برگزاری همایش نماز برای اولیا |
-بیان خاطره های نماز از زبان مسئولین |
|
-داشتن کفتگوی صمیمی با دانش آموزان در خصوص نماز |
-جذب تدریجی دانش آموزان وآموزش صحیح به آنان |
|
-داشتن میزگرد دانش آموزی در خصوص نماز با رهبری کادر مدرسه |
-داشتن گفتگو های خصوصی با دانش آموزان و استفاده از کلمات محبت آمیز |
|
-فعال نمودن شورای مدرسه و انجمن اولیا وداشتن مصوبات اجرایی در خصوص نماز |
- داشتن اعتدال ومیانه روی در آموزش دانش آموزان |
|
-ارائه الگوی عملی مناسب به دانش آموزان |
-شنا خت روحیات فردی دانش اموزان |
|
-معرفی چهر های برتر دینی و ذکر موفقیت های آنان |
-برگزاری مسابقات ورزشی در خصوص نماز |
|
-برگزاری اردو های زیارتی و سیا حتی |
-برگزاری کلاس های آموزش خانواده در خصوص نماز |
|
-انتخاب بهترین زمان آموزشگاه بعد از اوقات شرعی برای نماز |
-پرهیز از سخنرانی های سیاسی و…در مابین نماز |
|
-بیان داستا نها و قصه های در خصوص نماز |
- تزیین سالن و نماز خانه با احادیث در خصوص نماز |
|
استفاده ازتمثیل و شعر و ادبیات در سخنرانی در خصوص نماز |
-بیان آثارعلمی روانی و اخلاقی نماز |
|
-معرفی دانش آموزان نماز خوان و مومن به صورت منطقه ای به کلیه مدارس |
-شرکت در نماز جمعه با شکوه خاص واستقبال گرم از آنان |
|
-چاپ عکس دانش آموزان نماز خوان در جراید محلی |
-فیلمبرداری از مراسم نماز جماعت آموزشگاه |
|
-ارائه سی دی های آموزشی به دانش آموزان در خصوص نماز |
-دادن کارنامه نما زبه دانش آموزان و اولیا در پایان هر ترم |
|
-اختصاص زمان کوتاهی در آغاز کلاس به بیان آثار نماز توسط همه دبیران در کلاس |
-نظر خواهی از اولیا و دانش آموزان در خصوص چگونگی اجرای نماز جماعت آموزشگاه |
|
–تبیین اثرات نماز |
-آوردن استدلال های قرآنی در خصوص نماز |
|
اختصاص دو روز در هفته در مراسم آغازین به مباحث نماز |
-رفع موارد ملال آور و خسته کننده و عوامل حواس پرتی در برگزاری نماز |
|
|
-داشتن صبر و انعطاف دربرابر اشتباهات دانش آموزان |
|
موانع برگزاري نماز جماعت در مدارس |
|
|
در امر معرفی نماز و اثرات آن کوتاهی می گردد |
عادت نداشتن به نماز از دوران کودکی |
|
دوستی با افراد حریص و دنیا پرست و نماز نخوان |
-ترجیح دادن تفریح و سرگرمی به نماز |
|
-شر کت در مجالس فاسد و غیر موازین اخلاقی |
-نداشتن الگو ی مناسب |
|
-انجام گناه فردی و اجتماعی |
-معرفی نکردن الگوی مناسب عملی از طرف مرسه |
|
-عدم درک صحیح دانش آموزان از جایگاه نماز |
-عملی نبودن افکار و رفتار دبیران و مسئولین مدرسه در خصوص نماز (شعاری و گفتاری |
|
سخت گیر ی در مدارس برای نماز |
-مداومت نداشتن برگزاری نماز جماعت در مدارس |
|
-یک نواخت و تکراری بودن برگزاری نماز جماعت مدارس |
رفتار نامناسب برخی مبلغان دینی |
|
-برخورد نامناسب مسئولین آموزشگاه در مقابل اشتباهات دانش آموزان |
-اجباری بودن و جبر و زور در برگزاری نماز |
|
-اهمیت ندادن برخی مدیران و دبیران در خصوص نماز |
-تناقض بین رفتار و عمل کادر آموزشگاه |
|
-نا مناسب بودن زمان برگزاری نماز جماعت درمدارس |
-عدم تشویق به موقع خود مربیان به دلیل فعا لیتها |
|
-توجه بیشتر به دانش آموزان منضبط و نماز خوان |
اهمیت ندادن بعضی خانوادها به امر نماز |
|
-عدم تفویض اختیار به دانش آموزان |
نبود کلاسهای آموزشی صحیح و قابلیت اجرایی داشتن در مدارس برای مربیان |
|
-عدم با تجربه بودن بعضی از مربیان |
-نداشتن صبر و حوصله و تحمل برخی مدیران و مربیان |
|
-عدم برقراری ارتباط صحیح بین امام جماعت و دانش آموزان |
-بهانه نبود تجهیزات و عدم استفاده از حداقل امکانات |
|
-سخنرانی های تکراری و طولانی در نماز |
-نبود وضو خانه مرتب و تمیز در مدارس |
|
-عدم برنامه ریزی درست برای برگزاری نماز جماعت |
عدم اختصاص بهترین مکان مدرسه به نمازخانه |
|
-نبودن نماز خانه مناسب |
- عدم نظارت دقیق و ارزیا بی از فعالیت های مدارس |
|
-عدم وجود امام جماعت ثابت در مدارس |
-عدم استفاده از نظرات کارشناسان و دبیران صاحب نظر |
|
-اکتفا به ظواهر نماز |
-فعال نبودن ستاد های تربیتی مدارس |
|
-عدم شرکت بعضی دبیران در نماز جماعت |
فعال نبودن تشکل های دانش آموزی در مدارس |
|
- زیبا نبودن نماز خانه و نداشتن تجهیزات لازم |
-عدم تشویق صحیح دانش آموزان |
|
-نداشتن انگیزه قوی |
-نبود تابلوی نماز در برخی مدارس |
|
-ضعف شناخت و کاستی وتنبلی |
-عدم ارتباط مدارس با مساجد محل |
|
-غلبه هوای نفس و ایمان ضعیف |
-نگفتن احادیث تاثیر گذار در خصوص نماز به دانش آموزان |
|
-احساس عدم دسترسی به خواسته های خود و نا امیدی از در گاه خداوند |
-عدم برگزاری اردوهای مختص نماز |
|
-تاثیر فرهنگ غرب |
-نبود برنامه های جذاب نماز در برنا مه های مورد علاقه دانش آموزان در صدا و سیما |
|
-غافل بودن از پاداشهای نماز جماعت |
-نبود میزگردهای دانش آموزی در خصوص نماز |
|
-دید گاه های جناحی امام جماعت |
-استفاده نکردن از تمثیل و شعر در سخنررنی در خصوص نماز |
|
-ایجاد انگیزه ناقص و غلط در دانش آموزان |
-عدم شرکت برخی دبیران ریاضی و…. در نماز |
|
-تفکر عقب افتادگی در درس با حضور در برنا مه های اعتقادی |
-نبود برنامه های فرهنگی و اعتقادی صحیح |
|
-داشتن دوستان بی حوصله و بی انگیزه و بی ایمان |
-داشتن پدر ومادر بزهکار و غیر اخلاقی |
|
-بیگانه بودن برخی اولیا با نماز |
-بی روح بودن نمازجماعت مدارس |
|
-مسخره نمودن دانش آموزان نمازگزار |
-عدم اجرای برنامه های متنوع در نماز جماعت |
